-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:15788 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

گفته مي شود كه رقص به جهت اينكه شهوت را زياد مي كند حرام است كساني اين كار را انجام داده اند و مدعي هستند چنين نيست ، در پاسخ چه بگوييم ؟
در رابطه با مساله رقصيدن چند نكته وجود دارد : 1 ) حرمت آن مورد اتفاق جميع علما نيست و دراين زمينه بويژه در قيود آن اختلاف راي وجود دارد .2 ) ملاك حرمت شهوت برانگيزي رقص در شخص رقص كننده نيست تا بگويند ما رقصيديم و تحريك نشديم بلكه بيشتر اثر آن در بيننده است بويژه اگر با عوامل ديگري مانند موسيقي اختلاط زن و مرد و ... همراه گردد .( 3 ) دراحكام اعتباري و قانوني معمولا تاثيرات غالبي را ملاك قرار مي دهند نه موردي . مثلا در مقررات راهنمايي و رانندگي عبور از چراغ قرمز ممنوع است و فلسفه آن هم چيزي جز جلوگيري از ترافيك شديد و تصادف نيست اما آيا كسي مي تواند بگويد من بارها عبور كردم و نه ترافيكي شد و نه تصادفي ؟ خير زيرا اين حرف هرچند درست باشد ولي مقررات براساس مصالح غالبي است و اگر درموردي هم خلاف آن مضر نباشد ممنوع است زيرا ممنوعيت آن حريمي براي وقوع كل جامعه در آن و ايجاد هرج و مرج است . احكام الهي هم از همين سنخ اند .بنابراين اگر كسي با خوردن شراب مست هم نشود بالاخره نبايد بخورد .( 4 ) تاثير بسياري از امور ممكن است تدريجي و نامحسوس باشد .به عبارت ديگر يك شهوت انگيزي حاد و آني داريم و يك شهوت انگيزي تدريجي و نامحسوس و چه بسا مفاسد معنوي ديگري از قبيل سرگرم شدن به ملاهي دنيايي و دوري از ياد خدا و ... در برداشته باشد .;

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.